Zarządzanie stanami emocjonalnymi

Cele szkolenia

  • Zapoznanie uczestników z podstawami teorii Inteligencji Emocjonalnej według Daniela Golemana,
  • Poznanie procesu i dynamiki emocji,
  • Poznanie strategii zarządzania stanami emocjonalnymi,
  • Poznanie technik zarządzania stanami emocjonalnymi,
  • Weryfikacja starych schematów rozwiązywania sytuacji kryzysowych,
  • Korzyści dla uczestnika,
  • Samoświadomość swoich stanów emocjonalnych,
  • Lepsze radzenie sobie z emocjami,
  • Zmniejszenie liczby konfliktów i nieporozumień z innymi,
  • Uwolnienie się od toksycznych relacji z innymi,
  • Opanowanie w sytuacjach stresogennych,
  • Podniesienie poziomu motywacji do wykonywania trudnych wyzwań.

Metody pracy

  • Pokaz multimedialny,
  • Wykład,
  • Ćwiczenia indywidualne i grupowe,
  • Symulacje,
  • Rozmowy panelowe,
  • Testy, ankiety.

Moduł I – Wstęp

  • Wprowadzenie,
  • Przedstawienie się trenera i zapoznanie się z uczestnikami,
  • Ćwiczenie integracyjne,
  • Zawarcie kontraktu, cele szkolenia, metody pracy, program szkolenia,
  • Wypełnienie ankiety i testu.

Moduł II – Emocje, uczucia, nastroje

  • Czym są emocje, uczucia i nastroje?
  • Jak rozpoznawać treść i znak emocji?
  • Jak rozpoznawać intensywność emocji?
  • Myśli i zachowania towarzyszące emocjom,
  • Fizjologia – papierek lakmusowy stanów emocjonalnych.

Moduł III – Konflikty a stany emocjonalne

  • Źródła konfliktów,
  • Modele poznawcze w sytuacjach konfliktowych,
  • Modele behawioralne w sytuacjach konfliktowych,
  • Style radzenia w sytuacjach trudnych,
  • Konflikty interpersonalne,
  • Konflikty grupowe,
  • Eskalacja konfliktu i sposoby rozładowywania napięć,
  • Konflikt – szansa czy zagrożenie dla zespołu.

Moduł IV – narzędzia i techniki zarządzania konfliktem i emocjami

  • Techniki asertywności,
  • Techniki radzenia z osobą agresywną,
  • Techniki radzenia z osobą obrażoną,
  • Techniki radzenia z osobą roszczeniową,
  • Techniki radzenia z osobą zrzędzącą,
  • Złote zasady argumentacji.

Zarządzanie stanami emocjonalnymi:

Techniki poznawcze:

  • Trywializacja,
  • Przewartościowanie,
  • Kontinuum,
  • Siła dowodów,
  • Zabawa tłem i figurą,
  • Tuż za zakrętem,
  • Zdarta płyta,
  • Technika mgły,
  • Profesor ciekawski,
  • Kolorowy świat,
  • Odcisk w ciele,
  • Fotograf i malarz.

Techniki behawioralne:

  • Zwierciadełko,
  • Figury woskowe,
  • Dysonans pantomimiki,
  • Rozbrajający wzrok,
  • Suwak emocjonalny,
  • Pompka śmiechu,
  • Oddech modelujący,
  • Szybkie czytanie,
  • Style biegacza,
  • Taniec powiekami.

Moduł V – podsumowanie

  • Lista najważniejszych wskazówek,
  • Podsumowanie i usystematyzowanie poznanego materiału,
  • Zakończenie.